[globaloutlookDH-l] Posting for Sarah Buck Kachaluba@FSU: Interested in proposing a panel on digital humanities at LASA 2014 -- interesada en proponer un panel de las humanidades digitales en LASA 2014

Taylor,Laurie Nancy Francesca laurien at ufl.edu
Thu Aug 15 16:37:49 MDT 2013

The message below is from Sarah A. Buck Kachaluba, sbuckkachaluba at fsu.edu<mailto:sbuckkachaluba at fsu.edu>.  El siguiente mensaje es de Sarah A. Buck Kachaluba, sbuckkachaluba at fsu.edu<mailto:sbuckkachaluba at fsu.edu>.

============================
Hi all,

I am interested in proposing a panel, roundtable, or worship for LASA 2014 on "Digital Humanities Initiatives in Latin American Studies."  To explain what I am thinking of doing, I'd like to reference some previous initiatives.

Last year's Modern Languages Association conference included a workshop titled "Get Started in Digital Humanities with Help from DH Commons" (Thursday, 3 January 2013, 8:30 am-12:30 pm):

http://dhcommons.org/mla2013

This inspired a panel presentation at Florida State University, in which scholars briefly offered their own definitions of digital humanities and described digital humanities projects that they had or were currently working on.

http://digitalscholars.wordpress.com/2012/12/06/on-getting-started/

I thought it would be great to do something similar at LASA - have a few people talk about their own work in Digital Humanities to open up a discussion about what is happening in this exciting and growing field in Latin American Studies.

I am currently working on funding applications to pursue the following Digital Humanities project and I would be willing to chair and present on the panel.  Please let me know asap if you are interested in collaborating with me.

My project involves the digital publication of oral histories of women revolutionary activists in Mexico between the 1920s and 1950s, in order to make these rich primary sources more widely accessible to students and scholars.  I propose to archive these through a web-based environment linked to Florida State University and institutions in Mexico (two possibilities for the latter are the Archivo General del Estado de Yucatán and the Instituto para el Desarrollo de la Cultura Maya).

The heart of this collection consists of 57 interviews that I conducted in 2000, with women who were members of revolutionary women's leagues in the state of Yucatán between the 1920s and 1950s. These interviews are unique and provide historical, anthropological, and sociological insight into socio-economic, political, religious, and agricultural events and processes between the late nineteenth and late twentieth centuries.  They will be useful to researchers in many disciplines and will constitute valuable additions to FSU's and other institution's collections.

The project requires:

+ editing 26 completed transcriptions and completing transcriptions of the remaining interviews

+ converting cassette recordings of the interviews to digital formats

+ making copies of audio recordings and transcripts and traveling to Yucatán in order to bring these to each community and relatives of each woman interviewed and to secure permission from living family members to archive the interviews

+ laying the foundations to apply for additional grants to build a digital platform for others to access this material
Please contact me if you are interested in participating!

--------

Saludos a todos,

Estoy interesada en proponer un panel, mesa redonda, o taller para LASA 2014 que trata de "Las Humanidades Digitales en los Estudios Latino Americanos."  Para explicar lo que estoy pensando, me gustaría mencionar algunas iniciativas anteriores.

La conferencia de la Asociación de Lenguas Modernas en 2013 incluyo un taller entitulado "Get Started in Digital Humanities with Help from DH Commons" (Jueves, 3 de enero de 2013, 8:30 am-12:30 pm):

http://dhcommons.org/mla2013

Este evento inspiro una presentación de un panel en mi Universidad (Florida State University), en cual escolares ofrecieron sus definiciónes de las humanidades Digitales y describieron proyectos de humanidades digitales que ellos habían desarrollados o estaban desarrollando.

http://digitalscholars.wordpress.com/2012/12/06/on-getting-started/

Personalmente me gustaria hacer algo parecido en LASA: encontrar unos investigadores para hablar de sus propios proyectos en las humanidades digitales y abrir una discussion de lo que está pasando en esté creciendo campo en los estudios latinoamericanos.

En este medio ambiente en los estudios latinoamericanos, estoy trabajando en solicitudes de becas/fondos para desarrollar el siguiente proyecto y pudiera funcionar como coordinadora, moderadora, y/o presentadora en el panel.

Mi proyecto se basa la publicación de historias orales de mujeres quienes fueron activistas revolucionarias en Mexico entre los años 20 y los 50 del siglo XX, para que estas fuentes primarias muy ricas puedan ser más accessibles a estudiantes y investigadores.  Propongo archivarlas por un medio ambiente del internet que esté vinculado a Florida State University y tambien instituciónes en Mexico (dos posibilidades en Mexico son el Archivo General del Estado de Yucatán and el Instituto para el Desarrollo de la Cultura Maya).

Al centro de está colección son 57 entrevistas que yo hice en 2000, con mujeres quienes fueron miembros de ligas revolucionarias femeninas/de mujeres en el estado de Yucatán entre los 20 y 50.  Las entrevistas son únicas y proveen perspectivas históricas, antropológicas, y sociológicas a eventos y procesos socio-económicos, politicos, religiosos, y agricultores entre los siglos XIX y XX.  Estarán útiles a investigadores en muchas disciplinas y constituyerán adiciónes valiosas a las colecciónes de FSU y otros lugares.

El proyecto requiere:

+ editar 26 transcritos completados y completar los transcritos de las otras entrevistas

+ covertir las grabaciónes de casete a formatos digitales

+ hacer copias de las grabaciónes audios y los transcritos y viajar a Yucatán para llevarlas a cada comunidad y a la familia de cada mujer entrevistada y segurar permisos de los miembros de familia que sobrevivan para archivar las entrevistas

+ hacer las bases para solicitar becas adicionales para construir una plataforma para que otros tengan acceso a esté material

Por favor contactame si le interesa participar!

Sarah A. Buck Kachaluba
Humanities Librarian, MLIS, PhD (History)
Robert Manning Strozier Library
116 Honors Way
P.O. Box 3062047
Tallahassee, FL 32306-2047